• puh. 019 - 524 4728
  • mittaletku@mittaletku.fi

Perustietoa kokometalliletkuista ja teknisistä ominaisuuksista. Kokometalliletkujen sisämateriaal on AISI 316

Julkaistu: 10.06.2020

Letkun tehtävä on toimia joustava elementtinä aineen siirrossa. On paljon kohteita joissa, siirrettävä aine ei ole vaarallinen letkulle mutta, ympäristö ja olosuhteet ovat niin vaativat, jolloin tarvitaan kokometalliletkua. Haponkestävän letkun kemiallinen kestävyys on hyvin laaja.
Elintarviketeollisuudessa taas törmätään hyvinkin usein siihen että, itse siirrettävä aine letkussa ei ole millään lailla vaarallinen vaan letkun puhdistamiseen käytettävät liuokset ovat niin rajuja että, se vaatii AISI 316 kemiallista kestävyyttä. Kokometalliletkussa voidaan käyttää kuumaa höyryä letkun puhdistamiseen. Laadukas ja oikein valmistettu kokometalliletku kestää helposti yli 550° ja niissä lämpötiloissa alkaa tulla jo todella puhdasta letkua.
Tästä päästäänkin sopivasti kokometalliletkun käyttöön höyryletkuna. Letkun ehdoton etu onkin että, siihen voidaan ajaa kyllästettyä tai tulistettua höyryä.  Teollisuudessa on paljon laitteita ja kohteita, joissa käytetään kokometalliletkua höyryletkuna. Noin vertailun vuoksi kuminen EN ISO 6134 korkeapaineinen höyryletku kestää maksimissaan ainoastaan hetkellisesti tulistettua 232°C höyryä kun, taas kokometalliletku kestää yli 550°C astetta. Molempiin letkutyyppeihin löytyy taulukko, josta selviää korjauskerroin letkun paineenkestoon lämpötilan noustessa.
Kokometalliletkusta puhuttaessa korjauskerroin DN25 eli yhden tuuman 25mm kokoiselle letkulle on 300° asteen lämpötilassa on 0,53.  Eli suomeksi kaikki tämä paineenkesto 25mm teräspunos kokometalliletkulla on 50 BAR ja turvakerroin 4 siitä saadaan räjähdys paine, joka on silloin 200BAR.
Laskentakaava 300 astetta 1” letkussa: 0,53 x 50Bar = 26,5 BAR   x4= räjähdyspaine
Tällä laskentakaavalla saadaan helposti selville kokometalliletkun raja-arvot kovissa lämpötiloissa. Näin voidaan taata letkujen turvallinen käyttö. Teräspunosletkussa oleva teräspunos tekee letkulle paineenkeston. Lisäämällä teräspunoskerroksia saadaan lisää paineenkestoa letkulle.
Liitosten tekeminen kokometalliletkuihin vaatii todella vankkaa ammattitaitoa hitsaamiseen. Teräspunoksen sisällä oleva metallinen haitari letku ja teräspunos liitetään hitsaamalla johonkin kappaleeseen. Ehdoton etu hitsauksessa nimenomaan on että, siihen voidaan hitsata lähes mitä vaan: BSP kierre, DIN laippa, Sae-laippa tai kamlok liitin  
Tässä yhteydessä on pakko tuoda vielä yksi tärkeä ominaisuus, joka kokometalliletkulla on. Se on todella kevyt letku käyttää vastoin kuin yleensä luullaan. Rakenteensa puolesta letku liukuu eri pinnoilla, kun taas kuminen pinta aiheuttaa kitkaa.  Tuuman letku 50 BAR:n paineenkestolla painaa 0,8kg metriltä kun, taas jokin EN12115 standardin mukainen 20 BAR:n letku painaa helposti 10-20% enemmän.

Letkun tehtävä on toimia joustava elementtinä aineen siirrossa. On paljon kohteita joissa, siirrettävä aine ei ole vaarallinen letkulle mutta, ympäristö ja olosuhteet ovat niin vaativat, jolloin tarvitaan kokometalliletkua. Haponkestävän letkun kemiallinen kestävyys on hyvin laaja.

Elintarviketeollisuudessa taas törmätään hyvinkin usein siihen että, itse siirrettävä aine letkussa ei ole millään lailla vaarallinen vaan letkun puhdistamiseen käytettävät liuokset ovat niin rajuja että, se vaatii AISI 316 kemiallista kestävyyttä. Kokometalliletkussa voidaan käyttää kuumaa höyryä letkun puhdistamiseen. Laadukas ja oikein valmistettu kokometalliletku kestää helposti yli 550° ja niissä lämpötiloissa alkaa tulla jo todella puhdasta letkua.

Tästä päästäänkin sopivasti kokometalliletkun käyttöön höyryletkuna. Letkun ehdoton etu onkin että, siihen voidaan ajaa kyllästettyä tai tulistettua höyryä.  Teollisuudessa on paljon laitteita ja kohteita, joissa käytetään kokometalliletkua höyryletkuna. Noin vertailun vuoksi kuminen EN ISO 6134 korkeapaineinen höyryletku kestää maksimissaan ainoastaan hetkellisesti tulistettua 232°C höyryä kun, taas kokometalliletku kestää yli 550°C astetta. Molempiin letkutyyppeihin löytyy taulukko, josta selviää korjauskerroin letkun paineenkestoon lämpötilan noustessa.

Kokometalliletkusta puhuttaessa korjauskerroin DN25 eli yhden tuuman 25mm kokoiselle letkulle on 300° asteen lämpötilassa on 0,53.  Eli suomeksi kaikki tämä paineenkesto 25mm teräspunos kokometalliletkulla on 50 BAR ja turvakerroin 4 siitä saadaan räjähdys paine, joka on silloin 200BAR.

Laskentakaava 300 astetta 1” letkussa: 0,53 x 50Bar = 26,5 BAR   x4= räjähdyspaine

Tällä laskentakaavalla saadaan helposti selville kokometalliletkun raja-arvot kovissa lämpötiloissa. Näin voidaan taata letkujen turvallinen käyttö. Teräspunosletkussa oleva teräspunos tekee letkulle paineenkeston. Lisäämällä teräspunoskerroksia saadaan lisää paineenkestoa letkulle.

Liitosten tekeminen kokometalliletkuihin vaatii todella vankkaa ammattitaitoa hitsaamiseen. Teräspunoksen sisällä oleva metallinen haitari letku ja teräspunos liitetään hitsaamalla johonkin kappaleeseen. Ehdoton etu hitsauksessa nimenomaan on että, siihen voidaan hitsata lähes mitä vaan: BSP kierre, DIN laippa, Sae-laippa tai kamlok liitin  

Tässä yhteydessä on pakko tuoda vielä yksi tärkeä ominaisuus, joka kokometalliletkulla on. Se on todella kevyt letku käyttää vastoin kuin yleensä luullaan. Rakenteensa puolesta letku liukuu eri pinnoilla, kun taas kuminen pinta aiheuttaa kitkaa.  Tuuman letku 50 BAR:n paineenkestolla painaa 0,8kg metriltä kun, taas jokin EN12115 standardin mukainen 20 BAR:n letku painaa helposti 10-20% enemmän.